Kartoteka wynagrodzeń jest niezbędnym narzędziem dla przedsiębiorcy, który zatrudnia swoich pracowników na umowę o pracę. Ponieważ to od niej zależne jest odpowiednie wyliczenie wypłaty, składek czy zaliczki na podatek dochodowy. Jednym ze składowych kartoteki wynagrodzeń jest karta przychodów.
Co powinna zawierać taka karta?
- imię i nazwisko pracownika
- numer identyfikacji podatkowej lub PESEL
- dane adresowe
- dane o zatrudnieniu
- dane o wynagrodzeniu
- sumę osiągniętych przychodów brutto w danym miesiącu
- składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
- zaliczkę na podatek dochodowy
- dochód narastająco od początku roku
Drugą częścią kartoteki wynagrodzeń jest lista płac. Dokument, który jest używany w rachunkowości. Ma on na celu pomóc w obliczaniu wypłaty pracowników. Tworzona jest ona co miesiąc i musi zawierać:
- dane pracownika i pracodawcy
- okres, którego dotyczy
- informacje o nagrodach, premiach
- ilość przepracowanych godzin
- datę sporządzenia
- numery stron
- informację o wysokości składek ubezpieczeniowych
- dane o zwolnieniach chorobowych na ten miesiąc
- podpisy obu stron