Kartoteka wynagrodzeń jest niezbędnym narzędziem dla przedsiębiorcy, który zatrudnia swoich pracowników na umowę o pracę. Ponieważ to od niej zależne jest odpowiednie wyliczenie wypłaty, składek czy zaliczki na podatek dochodowy. Jednym ze składowych kartoteki wynagrodzeń jest karta przychodów.

Co powinna zawierać taka karta?

  • imię i nazwisko pracownika
  • numer identyfikacji podatkowej lub PESEL
  • dane adresowe 
  • dane o zatrudnieniu
  • dane o wynagrodzeniu 
  • sumę osiągniętych przychodów brutto w danym miesiącu
  • składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • zaliczkę na podatek dochodowy
  • dochód narastająco od początku roku

Drugą częścią kartoteki wynagrodzeń jest lista płac. Dokument, który jest używany w rachunkowości. Ma on na celu pomóc w obliczaniu wypłaty pracowników. Tworzona jest ona co miesiąc i musi zawierać:

  • dane pracownika i pracodawcy
  • okres, którego dotyczy
  • informacje o nagrodach, premiach
  • ilość przepracowanych godzin
  • datę sporządzenia
  • numery stron
  • informację o wysokości składek ubezpieczeniowych
  • dane o zwolnieniach chorobowych na ten miesiąc
  • podpisy obu stron